Twee recente uitspraken hebben voor de nodige ophef gezorgd in leaserijdend Nederland. Beide zaken draaiden om de bijtelling van een zakelijke auto en de kilometeradministratie.
In de eerste zaak werd voor de eerste vier maanden een Audi aan een werknemer ter beschikking gesteld. Het was de werknemer niet geoorloofd de auto privé te gebruiken op grond van een verbod op privégebruik. Op die manier werd de bijtelling ten aanzien van de Audi voorkomen. Het restant van het jaar werd aan deze werknemer een Volkswagen ter beschikking gesteld. Deze auto reed de werknemer wel privé. Het feit dat de werknemer zijn “tweede” auto wel prive reed werkt door naar de “eerste” auto die hij niet prive reed. Het gevolg is dat de werknemer meer dan 500 kilometer privé reed in het desbetreffende jaar en voor beide auto’s bijtelling kreeg toegerekend. De werknemer kreeg dus ook bijtelling voor de periode waarover de belastingplichtige wel een sluitende kilometeradministratie had bijgehouden.
In de tweede zaak had een werknemer, een sluitende kilometeradministratie voor een ter beschikking gestelde auto. Later in het jaar kreeg de werknemer een 0%-auto ter beschikkinggesteld. Voor de 0%-auto beschikte de werknemer niet over een sluitende kilometeradministratie. Vanwege het ontbreken van een sluitende kilometeradministratie bij de 0%-auto dient de werknemer voor beide auto’s de bijtelling tot zijn loon te rekenen. Aan bijtelling wordt immers alleen ontkomen indien “blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt” op grond van regels van de loonbelasting.
Conclusie
Beide uitspraken zijn een reminder voor de praktijk. De uitwerking van de regeling was voor twee belastingadviseurs in ieder geval onbekend, zo blijkt. Naar onze mening is de uitkomst van de regeling in beide uitspraken in ieder geval zeer onredelijk. Een tijdsevenredige toepassing van het autokostenforfait is ons inziens logischer en zou ook redelijker zijn.
In ieder geval is oplettendheid geboden bij het in gebruik nemen van een nieuwe auto met bijtelling naar een auto met een laag bijtellingspercentage of een auto met verbod privégebruik of andersom. Beide uitspraken geven aan dat alleen een sluitende kilometeradministratie over het hele jaar de bijtelling kan voorkomen.