fbpx

Grip op later

Contact?

Close
Contact?

Artikel ABIN in zakenmagazine Rijnstreek Business – (BR)EXIT

Gepubliceerd op: 25.06.19

Afgelopen periode heb ik een ondernemer bijgestaan bij de start van zijn ondernemerschap. Hij kocht de helft van het bedrijf waar hij werkt. Voorafgaand aan zijn start hebben we een aantal gesprekken gehad om duidelijk te krijgen hoe hij tegen zijn ondernemerschap aan keek: wat was zijn doel, wat waren zijn drijfveren en waar lag zijn horizon.

Die laatste, de horizon, is iets waar veel ondernemers eens in de zoveel tijd over nadenken. Want bij mij aan tafel is het regelmatig onderwerp van gesprek: hoe ziet het einde van het ondernemerschap eruit? Verkoop je je bedrijf aan een externe partij of aan een medewerker? Of draag je het misschien wel over aan één van de kinderen? En wanneer doe je dat dan? En hoe ziet die overdracht er dan uit? Eerst een gedeelte? Of meteen alles? En blijf je dan nog even aan voor de overdracht? Kan het bedrijf überhaupt wel zonder je? En wie zorgt er voor de medewerkers die je al die tijd hebben bijgestaan? En tegen welke waarde draag je dan over? Ga je voor de maximale opbrengst of is een goed gevoel bij de overnemende partij ook belangrijk? 

Allemaal vragen die we tijdens gesprek-ken proberen te beantwoorden. Voor mij is duidelijk dat iedereen er anders tegenaan kijkt, maar ook dat je het tijdig moet plannen en creatief moet zijn in de financiële en fiscale structurering. Dat kost tijd en tegenslag ligt op de loer, want wat als de overnemende partij ineens afhaakt, de financiering niet rondkomt of je gewoon geen afscheid kan nemen van je onderneming? 

Zeker in het geval van een samenwerking tussen meerdere partijen, zoals bij de ondernemer die ik bijstond, is het belangrijk om goede afspraken te maken over de inrichting van mogelijke wijzen van exit. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Toch?

Auteur: René Moerland – Partner bij ABIN accountants en adviseurs.
Bron: Rijnstreek Business – editie april 2019

ABIN gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.
Annuleren